(incl. toevoegingen en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) | |||||||||||||
f | Realisatie t/m | Begroting | Prognose resultaat | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit omschrijving | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||
Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer) | 1.890 | 20 | 19.790 | 0 | 19.790 | 4.498 | V | 0 | 4.498 | V | |||
Inrichting verkeer | 11.915 | 994 | 70.893 | 2.399 | 68.494 | 5.996 | V | 450 | V | 5.996 | V | ||
Parkeerbelasting (handhaving) | 2.363 | 0 | 8.185 | 0 | 8.185 | 0 | 0 | 0 | |||||
Parkeerbelasting (opbrengsten)* | 200 | 30.513 | 0 | 89.290 | -89.290 | 0 | 0 | 0 | |||||
Parkeerbelasting (perceptielasten) | 1.097 | 1.436 | 3.020 | 2.383 | 637 | 0 | 0 | 0 | |||||
Parkeren | 6.242 | 339 | 31.272 | 3.156 | 28.116 | 691 | V | 0 | 691 | V | |||
Vennootschapsbelasting |
| 0 | 113 | 0 | 113 | 0 | 0 | 0 | |||||
Totaal | 33.302 | 133.273 | 97.228 | 36.045 | 11.185 | V | 450 | V | 11.635 | V |
Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer) € 4,498 mln. (V)
Door de aanlooptijd voor het uitzetten van de aanbesteding is het voorlopig ontwerp van de HOV-Binckhorst vertraagd. Van de tramlijnen 6 en 12 was de verwachting dat deze projecten in 2024 in uitvoering zouden gaan. Momenteel is het voorlopig ontwerp nog niet gereed vanwege stijgende materiaalkosten die verwacht worden en overleg met de MRDH hierover. Daarmee schuiven de projecten in de tijd.
Tegenover de lagere lasten staat een lagere onttrekking aan de reserve Verbetering Duurzame Mobiliteit. De afwijkingen worden nog in de begroting staand beleid verwerkt en leiden niet tot resultaat per einde jaar.
Inrichting verkeer € 5,996 mln. (V)
De belangrijkste oorzaken van de afwijking zijn:
Binnen het programma ‘’ruim baan voor de fiets’’ zijn een aantal projecten vertraagd. Er is later gestart dan gepland met het project tijdelijke fietsroute Binckhorst Noordwest vanwege capaciteitsgebrek. Hierdoor wordt er € 6,8 mln. minder lasten verwacht. Tegenover de lagere lasten staat een lagere onttrekking aan de reserve Verbetering Duurzame Mobiliteit.
Een niet begrote bijdrage van de provincie voor de projecten Velostrada en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) planuitwerking ad. € 0,450 leidt tot extra baten.
De afwijkingen worden nog in de begroting staand beleid verwerkt en leiden niet tot resultaat per einde jaar.
Een nadeel van € 0.825 mln. door de vervanging van het cameramanagementsysteem en de verkeerscamera’s.
Parkeren € 0,691 mln. (V)
Dit voordeel is ontstaan door scopewijziging in het uitvoeringsprogramma Slim en schoon naar stad en strand. Hier staat een lagere onttrekking aan de reserve Verbetering Duurzame mobiliteit tegenover.
* de geraamde extra opbrengsten parkeerbelasting betreffen algemene middelen en zijn opgenomen in het budgettaire beeld in de Voorjaarsnota.