Programma's

Programma 12 Mobiliteit

 (incl. toevoegingen en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) 

f
f

Realisatie t/m
apr 2024

Begroting
2024

Prognose resultaat
2024

Activiteit omschrijving

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)

1.890

20

19.790

0

19.790

4.498

V

0

4.498

V

Inrichting verkeer

11.915

994

70.893

2.399

68.494

5.996

V

450

5.996

V

Parkeerbelasting (handhaving)

2.363

0

8.185

0

8.185

0

0

0

Parkeerbelasting (opbrengsten)*

200

30.513

0

89.290

-89.290

0

0

0

Parkeerbelasting (perceptielasten)

1.097

1.436

3.020

2.383

637

0

0

0

Parkeren

6.242

339

31.272

3.156

28.116

691

V

0

691

V

Vennootschapsbelasting

-287

0

113

0

113

0

0

0

Totaal

33.302

133.273

97.228

36.045

11.185

V

450

V

11.635

V

Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer) € 4,498 mln. (V)
Door de aanlooptijd voor het uitzetten van de aanbesteding is het voorlopig ontwerp van de HOV-Binckhorst vertraagd. Van de tramlijnen 6 en 12 was de verwachting dat deze projecten in 2024 in uitvoering zouden gaan. Momenteel is het voorlopig ontwerp nog niet gereed vanwege stijgende materiaalkosten die verwacht worden en overleg met de MRDH hierover. Daarmee schuiven de projecten in de tijd.
Tegenover de lagere lasten staat een lagere onttrekking aan de reserve Verbetering Duurzame Mobiliteit. De afwijkingen worden nog in de begroting staand beleid verwerkt en leiden niet tot resultaat per einde jaar.

Inrichting verkeer € 5,996 mln. (V)
De belangrijkste oorzaken van de afwijking zijn:
Binnen het programma ‘’ruim baan voor de fiets’’ zijn een aantal projecten vertraagd. Er is later gestart dan gepland met het project tijdelijke fietsroute Binckhorst Noordwest vanwege capaciteitsgebrek. Hierdoor wordt er € 6,8 mln. minder lasten verwacht. Tegenover de lagere lasten staat een lagere onttrekking aan de reserve Verbetering Duurzame Mobiliteit.
Een niet begrote bijdrage van de provincie voor de projecten Velostrada en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) planuitwerking ad. € 0,450 leidt tot extra baten.
De afwijkingen worden nog in de begroting staand beleid verwerkt en leiden niet tot resultaat per einde jaar.
Een nadeel van € 0.825 mln. door de vervanging van het cameramanagementsysteem en de verkeerscamera’s.

Parkeren € 0,691 mln. (V)
Dit voordeel is ontstaan door scopewijziging in het uitvoeringsprogramma Slim en schoon naar stad en strand. Hier staat een lagere onttrekking aan de reserve Verbetering Duurzame mobiliteit tegenover.

* de geraamde extra opbrengsten parkeerbelasting betreffen algemene middelen en zijn opgenomen in het budgettaire beeld in de Voorjaarsnota.

Deze pagina is gebouwd op 06/24/2024 16:51:12 met de export van 06/24/2024 16:49:17